søndag 8. april 2012

Taket - kjempeutgiften

La meg gå rett på de store pinlighetene: Hvordan jeg havna her - med en delvis uventa kjempeutgift som ikke burde vært det aller minste uventa.

Jeg eier en leilighet i en tomannsbolig. Jeg visste at taket måtte byttes "i løpet av de neste fem åra", men hadde vel ikke helt skjønt at det var høfligspråk for "så fort som overhodet mulig". Taket gikk lekk, med noen komplikasjoner som er fiksbare men kan koste litt ekstra. Feilberegning nummer en, altså: Utgiften dukka opp en stund før jeg trodde at den kom til å komme. 

Så var det feilberegning nummer to: Prisen. Da jeg skulle kjøpe undersøkte jeg omtrent hvor mye det ville komme til å koste å bytte taket så jeg kunne sette av penger til det. Jeg så at det ofte var beregna i kvadratmeter, hvor mye folk med like store leiligheter som min pleide å betale - og oppdaga ikke at det var snakk om kvadratmeter tak, ikke kvadratmeter leilighet. I etterpåklokskapens glade lys virker dette som en nærmest umulig feil å gjøre, men ja, jeg gjorde den, og siden garasjetaket også må byttes snakker vi om en utgift som er dobbelt så stor som jeg trodde at den kom til å være, og det før komplikasjoner.

Feilberegning nummer tre kommer jeg til å gå mer i detalj om seinere, men enkelt sagt: Jeg har, i stedet for å spare til større husutgifter, bare satt av penger jeg allerede hadde. Jeg har riktignok drivi med generell sparing, men det betyr at jeg har bidratt (litt) til hustrygghet og vedlikehold mens at de jeg har bodd sammen med har betalt halvparten eller mindre av løpende utgifter. Det trenger ikke nødvendigvis være en gal avgjørelse, men den er ikke gjort bevisst nok, og det er ikke bra i det hele tatt.

Alle disse feilberegningene gir meg litt lyst til å gjemme meg under en stein. Likevel, det kunne vært veldig mye verre: Jeg har (antakelig og såvidt) det som skal til for å betale for taket uten å låne noe. Situasjonen min etter det er ikke akkurat betryggende. Jeg har riktignok folk som sier at de kan låne meg penger i et knipetak (eller før det blir et), men så lenge inntektene er små og utgiftene store vil det ikke løse de egentlige problemene. Altså: Pengeprosjektet. *Bretter opp ermene*

1 kommentar:

  1. Hei, jeg er Mr. Daniel kamera, en privat långiver lån byrå, som gir en levetid mulighet lån for å betale av hans personlige regninger, gjeld og etablere virksomheten din. lånefinansiering og tildeling av private selskaper og enkeltpersoner med en hastighet på 3%. Så kontakt oss i dag via e-post, danielchambers717@outlook.com

    SvarSlett