torsdag 12. april 2012

Framdriftsplan

Planen framover er fortsatt ikke helt på plass, men enn så lenge ser den omtrent sånn ut:

1. Ta tak i alle de faste utgiftene en etter en. Jeg har allerede hatt suksess med å redusere mobilregninga mi. Det er ikke alle faste utgifter som kan reduseres, men alle skal undersøkes og blogges om.

2. Gå gjennom forbruket på felleskontoen. Vi trenger nok å bruke mer penger på mat enn det mange andre gjør, men det betyr ikke at det ikke er ting å ta tak i der. Neppe så mye at vi kan redusere "skatteprosenten" jeg beskreiv i posten om økonomisk grunnstruktur, men nok til at det fungerer som en større felles sikkerhet. Ikke noe å kimse av det heller.

3. Ditto for huskontoen. Jeg tror ikke det er så mye å redusere på, men det kan jo hende. Strøm? Internett? Mer penger på huskontoen er uansett et mål.

Tips til flere ting jeg burde gjøre? Jeg regner med at jeg ser mer av veien jo lenger jeg går, men bedre kart er likevel aldri å forakte.

7 kommentarer:

  1. Penger inn? Det du nå har lært, som å redusere telefonutgifter, kan du kanskje tilby som hjelp til venner/familie med liten anstrengelse og et honorar. Det er skattefritt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er kanskje sant, ja. Jeg er nok mer typen til å gjøre ting gratis og få gratistjenester tilbake... som jo også har en del verdi når en tenker seg om.

      Slett
    2. Ikke dermed sagt at det ikke er verdt å gjøre, altså. Takk for tips!

      Slett
    3. Hvis det er et poeng å gjøre ting som er gratis for å spare penger, kan det være en idè å samle tips og idèer på en liste, eller på lapper i et gammelt syltetøyglass som får navnet "aktivitetsoverfloden" eller noe lignende. Still familien spørsmålet: Hva kan man gjøre uten å bruke penger? Jeg antyder ikke på noen måte at du har fritidsproblemer, altså. Vet bare av egen erfaring at det er fort gjort å komme inn i et forbruksmønster på fritiden.

      Slett
    4. Godt poeng, drømmejegeren! Jeg har ikke en veldig forbruksorientert fritidsbruk, men jeg tror jeg skal grabbe den ideen likevel, det er kjekt når barnet kjeder seg, og noen ganger godt å bare vite at mulighetene er mange!

      Slett
  2. Du var jo inne på noe av det: Sjekke hvem som tar minst av både strømleverandører og nettleverandører, senke strømbruk, finne ut hvilke maskiner som bruker mest strøm (Det hjelper å bare vite det), passe på å slå av maskiner, og ikke la dem stå på standby, vurdere billige måter å varme opp huset, la være å varme opp hele huset (Lukke dører etc), kutte andre utgifter som CDer, spill, bøker, klær.. Gå gjennom ting du ikke bruker og se om det er noe salgbart? Maten er vel vanskeligst å gjøre noe med, av alle ting du allerede er god på, så innbiller jeg meg at du er best på akkurat den.. Håper noen ideer kan hjelpe, eller så frø til andre ideer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var noen ting der jeg ikke har vært borti, gitt. Bare det å vite hva som bruker mest strøm... det har jeg trua på. Takk!

      Slett