onsdag 11. april 2012

Gjestepost: Dustegjeld

Er det juks å ha gjestepost så tidlig? Blås, jeg har en i dag, av RosaSkyer. Hun har noe viktig å si om et område jeg ikke veit så mye om, og jeg har en oppgave som skal leveres i morra, så jeg har fri fra pengeprosjektet i dag - god kombo. RosaSkyer finnes også på twitter.

Dustegjeld - gjeld du (kanskje) kunne unngått. Popularisert, om det er mulig, ved hjelp av "Luksusfellen" på tv. 

Mange tror at alle med dustegjeld (eller "kredittkortgjeld") er latsabber som har kjøpt for mange sko/biler/whatnot. Det stemmer nok i mange tilfeller, men det er verdt å få med seg at man kan få dustegjeld på grunn av andre ting. Eksempler:
  • Dårlig planlagt økonomi
  • Uforsette (store) sykdomsutgifter
  • Krav fra offentlige etater som ikke rekker vurdere betalingsevne før etter behandlingstid på 6mnd
  • Måtte flytte raskt (samlivsbrudd/annet)
  • Dårlig/ingen støtte hjemmefra (heller ikke med bosted i pengeløse perioder)
  • Helse som plutselig ikke tåler jobbe lenger
Dette er noen eksempler. Jeg har vært borti alle sammen PLUSS litt skoshopping... Så jeg har dustegjeld. Hva gjør dette med hverdagen min? Vel... jeg har studielån, som krever sine kroner, i tillegg kommer faste utgifter og utgifter til å betjene (og nedbetale - ikke det samme!) dustegjelda. 

Dette er ikke en sippehistorie. Jeg har en sikker jobb, klarer å betale ned det jeg skal og har en dato jeg er gjeldfri. Det er en stund til... 

MEN! Hvordan kommer man seg ut av sørpa når man først har kommet dit? Det er jo tross alt det viktigste.

  1. Tjen så mye som mulig.
  2. Ha penger.
  3. Sett av lommepenger hver måned! 
  4. Skaff deg oversikt
  5. Vurder Snøballmetoden vs. refinansiering
  6. SPAR OPP BUFFER.
1: Tjen så mye som mulig
Denne virker teit. Men det går UFATTELIG mye raskere å betale ned gjeld fort med mer penger. Mange tar (om de kan) ekstra jobb. Jobber overtid. Det er et helt seriøst råd.

2: Ha penger
Jeg måtte bare ta det med. På forsiden til en større norsk avis for noen måneder siden sto det følgende råd for å unngå nedgangstider og boligkrakk: ha penger, og nedbetal bolig. Jeg mener... HAR du penger så skal du i teorien ikke sitte i gjørma.

3: Sett av lommepenger
Noen klarer å spare ALT hver måned og nedbetale gjeld maksimalt, men de færreste klarer det. SETT AV en fast sum i måneden (de fleste anbefaler 5-10% av netto inntekt - dvs. etter skatt). Du får ikke lov til å gå over dette, men du kan bruke det på sko, kino, pils, sosialt, eller film. HVA DU ENN VIL. Dersom du sitter skikkelig i det kan det være en 50-lapp i måneden. Men DEN kan du bruke på akkuratt hva du vil. Tro meg, det føles bedre.

4: Skaff deg oversikt
Du vil aldri klare å betale alt uten oversikt. Sett deg ned og skriv ned alt av gjeld på et papir, eller i et regneark (openoffice.org har gratis regneark-pakke til windows, linux og mac). Og så lag et budsjett. Og følg det opp. 

5: Vurder Snøballmetoden vs. refinansiering
http://okonomiguiden.no/finanskalkulatorer/kalkulator-for-nedbetaling-av-gjeld/ <-- Snøballmetoden er en metode å organisere gjeld på. Man setter av det man må i måneden, helst litt mer, og betaler SAMME SUM hver måned helt til all gjelden er vekk. Når gjelden blir mindre og skyldnerne færre betaler man stadig mer på enkeltsummer, og det går fortere og fortere! Alternativet er refinansiering. Et lån uten sikkerhet er ikke billigere (faktisk, det kan være dyrere) enn kredittkort og dustegjeld. Men det kan forenkle ting. Å klippe alt av kort og ha en sum som trekkes automagisk av kontoen kan være en lettelse fra masse regninger. Jeg valgte dette. Jeg tjener ikke noe på det annet enn sjelefred. Men det er jo noe.

6: DU TRENGER EN BUFFER
Hva er en buffer? Når skoene dine går istykker, oppvaskmaskinen brenner og sofaen knekker trenger du penger. Og da skal du IKKE ta opp mer lån. Derfor skal du når du reparerer økonomien begynne med å bygge opp en buffer. Begynn smått, tenk 5000kr. Jeg har en konto i Skandiabanken for dette. Jeg har ikke kort på kontoen. Jeg kan betale regninger om jeg må, men for å BRUKE penger tar det meg 1-2 dager å få penger på en konto der jeg kan få tatt de ut. Det hindrer svært effektivt tapping for spontanbruk. Et godt råd å jobbe seg mot etterhvert er å alltid ligge minst 1 månedslønn foran. Jeg gjør ikke det. Ikke enda. Men jeg SKAL ligge minst 1 månedslønn foran. Det er målet. Helst mer. I TILLEGG til sparekontoen!

Det er vanskelig å komme ut av ei knipe, jeg er ikke ute av den enda, men jeg kommer meg dit saaaakte saaakte. Du vil ikke tro hvor lang tid det tar å nedbetale gjeld før du prøver. Men jeg hører rykter om at dersom man tar den seriøst forsvinner den til slutt. Helt sant.  

Takk for det, RosaSkyer - luksusfelle/dustegjeldperspektivet kommer ellers ikke til å være fokus her på bloggen, men jeg veit det er noe mange sliter med der ute. Ta grep, vær tålmodig, det går over!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar