tirsdag 8. mai 2012

Mobiltelefon - et spørsmål om bindingstid

Det er ikke lenge sida sist, men jeg har kutta mobilregninga mi igjen. Ulempa er bindingstid. I praksis gir de meg åtti kroner i måneden, eller en snau tusenlapp for et år, for å ikke bytte til et billigere abonnement eller et anna selskap. Egentlig tror jeg at mobiltelefonselskapene tjener mer enn meg på å gi meg et tilbud mot at jeg binder meg til dem for et år, men om det lønner seg for meg kommer an på et par ting, men grunnspørsmålet er: Er det sannsynlig at jeg ville ha gått på jakt etter et anna abonnement i løpet av det neste året med den prisen jeg fikk? 

En del av den vurderinga er om tilbudet er godt. Den delen går det an å sette tall på. En annen del er hvor stor sjansen er for at en kommer til å bytte det bort. De henger sammen, så klart - hvis tilbudet er godt er det mindre grunn til å gå på vift blant andre selskaper. En siste del av beregninga er hvor mye tid en bruker på å skaffe til veie informasjonen om hvor mange penger en sparer. Det får aldri blitt nøyaktig, og tar i seg sjøl tid å gjøre, men det er verdt å gjøre litt av.

I mitt tilfelle tror jeg det lønner seg. Jeg kommer antakeligvis ikke til å gå på jakt etter et anna abonnement så lenge jeg får et abonnement jeg sjelden overskrider til 159 kroner måneden, men jeg kan ikke utelukke det - pengeprosjektet sender mye god spareinformasjon i min retning.

Ellers kan jeg melde om at skjemaet er posta. Det kjennes bra, sjøl om det kan ta litt tid før det får en effekt. Det er framgang, sakte men sikkert.

2 kommentarer:

  1. Jeg gleder meg til du begynner å ta oppdrag for andre - for betaling. Ironisk ment, du gjør det kanskje aldri. Ser ut som det kunne lønne seg for begge parter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Og jo mer en gjør noe, jo mer rutinert blir en jo... men jeg begynner å mistenke er at de mest interessante tinga er de jeg allerede gjør framfor de jeg lærer meg nå.

      Slett