mandag 4. juni 2012

Budsjettrom for bøker

Et av rådene til @RosaSkyer i gjesteposten om dustegjeld er å sette av lommepenger. Rett og slett ha litt handlingsrom. Ikke så mye, men litt.

Med det i tankene: Jeg burde ha skjønt at jeg skulle la det være ei lita lomme i budsjettet for bøker. Det er fint å låne, men verken venners og bibliotekets bokhyller er nok de gangene det er en bestemt bok som bare tigger om å leses. Når jeg vil ha et litt helere bilde av en pensumforfatter enn det den ene boka på pensum kan gi skulle en tro at universitetsbiblioteket hadde det som trengtes, men det har de forbløffende ofte ikke. Når jeg vil utforske en nyoppdaga forfatter er det ofte ikke tilgjengelig. 

Så jeg har ombestemt meg. Det er nå plass i budsjettet, tross alt: Jeg kan kjøpe bøker, men maks en bok per måned, maks hundre kroner måneden. Alt anna må lånes, byttes til seg eller så.

Dette ville ikke vært mulig om jeg ikke hadde fått kutta så mye i regninger som jeg har gjort så langt. Det er ikke meninga at innsparingene framover skal gå til forbruk, men akkurat med bøker tror jeg det er lurt med ett lite handlingsrom.

2 kommentarer:

  1. Jeg tror du gjør lurt i å la det være et rom for bokkjøp. Jeg blogger om min egen vei mot mine økonomiske mål, og merker at det eneste jeg savner å kjøpe er en og annen bruktbok fra amazon.co.uk. 100 kroner virker imidlertid litt lite - hvor kjøper du bøkene dine? :)
    http://gjeldsfri.wordpress.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg handler det meste på http://bookdepository.com - de er som regel billigere enn amazon siden porto er inkludert, også veit en akkurat hva en kommer til å betale, det har jeg sansen for.

      Skal sjekke ut bloggen din, stas med andre folk som driver med liknende prosjekter!

      Slett