torsdag 2. august 2012

Framgang

Det har gått over tre måneder siden jeg begynte pengeprosjektet, så jeg tenkte det kunne være på tide med en evaluering av utviklinga de tre månedene. Den siste drøye måneden har jeg gjort lite med saken ut over å unngå overforbruk. Kortversjonen: noe kapasitetsproblemer.

Hovedfokuset så langt har vært på å redusere faste og halvfaste utgifter. For hovedbudsjettet er de viktigste grepa, i tillegg til å gjøre det lettere å forbruke lite, to ting: Jeg har mer enn halvert mobilutgiftene mine og jeg slipper helt å betale barnebidrag.

Alt dette synes ikke på sluttsummen i budsjettet mitt. Joda, det synes at jeg har gjort ting: Det er vesentlig mer komfortabelt å ha 713 kroner i måneden i disponibelt (må ikke forveksles med sløsepenger) enn det er å ha 228.

Men det meste av de pengene jeg har klart å hente inn går til sparing. Et av målene mine, som jeg i utgangspunktet var langt fra sikker på om jeg kunne nå, var å fortsette med å spare 1500 kroner i måneden. Nå klarer jeg 3000 i måneden. Det blir bufferkonto igjen, og det fortere enn jeg hadde våga å håpe på.

4 kommentarer:

  1. Wow, så bra! Det er inspirerende å følge prosjektet ditt. :)

    SvarSlett
  2. Du er rå! Til leserne: Da hun var nitten sa hun: "Nå har jeg bare (la oss si det var) 45 kr igjen de neste 10 dagene." Jeg (mora): "Jammen, du skal jo ta toger til Jessheim om noen dager". Ja, men de pengene har jeg satt av.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Alle burde ha en mamma som skryter av en, synes jeg! :oD

      Slett