fredag 13. juni 2014

Et tips til oss som får tilbake på skatten

Et tips til oss alle som får tilbake på skatten, meg sjøl inkludert: Planlegg hva skattepengene skal gå til NÅ. Vel, egentlig, planlegg så snart du veit omtrent hvor mye det er, men nå funker: Du veit om lag hvor mye det blir. Du veit omtrent hva du trenger. Følelsene som vil ha tullball har forhåpentligvis ikke kicka inn helt enda. Når du får dem har du derimot antakeligvis allerede begynt å tenke på dem som tilgjengelige midler.

Dette er ikke et nytt triks, det er et gammelt et. Jeg har som oftest pleid å ha en plan på forhånd. Det har tatt forskjellige former: Et år kjøpte jeg meg tørketrommel. Jeg har dårlige hender, og den tørketrommelen er et av de beste hjelpemidlene jeg kunne hatt. Det har vært briller. Det har vært sko. Det har vært tannlege. Sånn sett er jeg heldig nå: Alle nødvendighetene er i boks. Jeg kan bruke skattepengene på hva jeg vil. Det er prioriteringer å gjøre, men de handler ikke om nødvendigheter lenger, de handler om et overskudd.

Jeg har for så vidt en fordelingsnøkkel på plass for ekstrapenger: 25% til felleskontoen, 20% til helsekontoen, 20% til fritt-fram-kontoen og de siste 35% til investeringskontoen. Hvis jeg skal gjøre noe annet enn det skal det avgjøres på forhånd. Dette er på forhånd nok.

Jeg får antakeligvis igjen rett over fire tusen. Jeg skal betale 25% til felleskontoen, og så kjøpe nye briller. Resten, hvis det er noen, går til prosjektkontoen. Hva er din plan?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar