fredag 27. juni 2014

Framtidsplan

Jeg er ute av tenkeboksen for hva veien videre for pengeprosjektet blir etter å ha feita opp bufferkontoen og helsekontoen: Jeg vil ta en mastergrad. Joda, litt fordi jeg tror det er et tryggere valg helsemessig enn så lenge, men mest fordi jeg har den der brennende følelsen av vilje i magen som sier at dette, dette er helt riktig. Hvis det i det hele tatt er mulig er det dette jeg skal gjøre når jeg er ferdig med bachelorgraden om et år.

Og hvorfor skulle ikke det være mulig? Leve på studielån kjenner jeg jo folk som gjør, sjøl om de fleste jo har jobb ved sida av. Det vil jo si noen år uten å få spart noe særlig, men det tror jeg er en helt grei prioritering, eller i hvert fall en ok en. Men det er noen faktorer som gjør dette til et litt vrient prosjekt.

Det er nemlig ikke snakk om å være heltidsstudent. Jeg tenker på å søke om å ta masteren over fire år og sikte på å likevel fullføre på tre - det er greit å ha litt slingringsmonn. Det å være deltidsstudent vil si at en også får deltidslån og deltidsstipend. 2/3 studieprogresjon vil si 2/3 av vanlig lån og stipend. Det er jo fair nok i og for seg, men hvordan lever folk på det, da? Vi snakker (etter dagens satser) om 4892,5 kroner i måneden, pluss ekstra til semesterstart. Jeg har boutgifter på 5000, jeg, og det er det laveste jeg har hatt på ti år. Månedskort koster godt over 2000 i måneden - jeg er for gammel til studentrabatt. Det ser unektelig ut som om matten ikke går opp her. 

En annen ugrei ting er at jeg neppe kan jobbe ved sida av eller om sommeren. Jeg trenger ikke gå i detalj, men la oss si det sånn: Ukene i semesteret er stort sett fulle. Jeg bruker sommeren til å lese på samt litt til andre prosjekter som det ikke er kapasitet til resten av året. Studier er hovedprioriteringa nå, og karakterene er bra, men kapasiteten min er begrensa, og jobbing ved sida eller om sommeren av er ikke en strategi som kan funke her. Mission impossible? Ikke helt.

For det viser seg at lånekassen i sin visdom har et system for sånne som oss som ikke kan arbeide ved sida av eller om sommeren av helsegrunner. Det får jeg riktignok også bare 2/3 av, men 2258 i måneden hjelper midt sagt godt på. Det finnes også behovsprøvde forsørgerstipend som jeg såvidt jeg kan skjønne kvalifiserer helt fint til. 1030 kroner til. Voila, det umulige har blitt mulig. Jeg planlegger altså tre år med å leve på rett over 8000 i måneden. Det er fortsatt ikke bare-bare, jeg får et mye trangere budsjett - men det får bli en annen bloggpost. Dette er gjørbart, og jeg vil.

Da hjelper det også godt å ha en større bufferkonto og en helsekonto som det faktisk er penger på. Og etter å ha fått helsekontoen opp på 10 000 og satt av penger til Romatur skal jeg sette av penger til noen ting jeg vil fortsette å ta meg råd til mens jeg tar masteren.

Utdanning lønner seg, sier de. Jeg veit ikke, jeg: Jeg vil bruke tre år på det en vanligvis bruker to på, og det er en grei sjanse for at det leder meg til deltidsarbeid, ikke heltids. Dessuten erstatter jeg sparing med å ta opp lån. Det er ikke gitt at det å gjøre dette er en fornuftig investering i reine penger. Men det er helt greit. Vitsen med pengeprosjektet er å kunne følge mine egne prioriteringer bedre, det eksisterer ikke for sin egen skyld, og dette er min prioritering.

2 kommentarer:

  1. Hei! Forste gang jeg legger igjen kommentar men jeg er glad for at du har begynt aa blogge igjen i det siste! Liker veldig godt aa lese om privatokonomi, planlegging osv. og har tidligere lest mer amerikanske blogger, men moro aa lese noen norske. Lykke til med siste aaret paa bachelorgraden, og spennende hvis det blir master etter det!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk!

      Jeg leser også et par amerikanske blogger. Noen ting er jo relevant på tvers av sjøen, men noen ganger føles det som om halvparten av postene handler om det knøtete pensjonssparingssubsidiesystemet deres. Ikke-så-relevant.

      Min favoritt så langt er The Simple Dollar. Mr. Money Mustache begynner å bli litt slitsom sjøl om han har mye bra også. Hva leser du? Har du tips?

      Slett