torsdag 13. september 2012

Matplanlegging

Jeg har fått samboerens tillatelse til å ta felleskontoen fram i lyset. Størstedelen av det vi bruker de pengene på er matvarer og andre husholdningsting. Det er altså mattid. Jeg har spart på kvitteringer et par måneder nå. Dem kommer jeg til etter hvert. Men akkurat nå vil jeg heller snakke matplanlegging.

Matplanlegging sparer penger nesten uansett hva slags kosthold en har: Færre turer til butikken med de impulskjøpene det kan føre med seg. Sjeldnere overprisa halv- og helferdige løsninger. Mindre mat som blir dårlig i kjøleskapet mens den venter på at noen skal finne det for godt å spise den. Tid sparer matplanlegging gjerne også. Men det er likevel ikke et veldig populært pengesparingsråd. For er det ikke skrekkelig... kjipt? Å ikke kunne spise det en har lyst på, men måtte forholde seg til hva en så for seg at en kom til å ha lyst på for ei uke sida i stedet?

Tja-nei. Min erfaring fra tidligere er at det er superkomfortabelt å ha planlagt det på forhånd. Friheten til å løpe rundt i butikken på jakt etter dagens middag er frihet kan du få gratis av meg, det handler sjelden om lyst og ofte om utsettelser og ender opp med halvbra løsninger. Da synes jeg det er langt mer komfortabelt å vite hva som er til middag, lage pannekakerøra dagen før, tine bønnene i kjøleskapet. Det funker som bare det - gitt at jeg allerede har planlagt.

Jeg kan altså ikke fordra planleggingsjobben. Den er vanskelig og kjedelig, jeg vil heller gjøre alt anna, jeg blir sur og rastløs av å planlegge akkurat mat, sjøl om jeg føler meg som en helt når det hele er over. Det er ikke en jobb jeg har lyst til å gjøre flere ganger i uka. Så nå har jeg en ny plan. Om den vil fungere gjenstår å se. Planen er:

Lage en matplan for en uke som går igjen og igjen. Den evalueres en gang i uka for å se om vi er skikkelig lei av noe. Videre må planen være fleksibel - om vi har quinoa eller bokhvete eller noe anna grynaktig er ikke hovedpoenget, bare at vi veit at det var gryn og en omtrentlig sånn saus med noe sånt som den der typen proteiner i. Pizza hver fredag, javel, men hva vi faktisk putter på fredagspizzaen vår er det absolutt ingen grunn til å gå i detaljer om.

Hvis jeg lager skissa grov nok kan det funke, og det håper jeg at det gjør. For det å ha en plan er behagelig, og økonomisk er det et usedvanlig godt råd - om enn ikke populært.

6 kommentarer:

  1. Vi satte oss faktisk ned på søndag og, tro det eller ei, lagde en matplan på hele åtte uker! Eneste retten som går igjen helt nøyaktig to ganger, er risengrynsgrøt. Ellers er det variasjoner. Veggis minst én dag i uka, fisk minst to.

    SvarSlett
    Svar
    1. Flinkiser! Er det ikke herlig å ha Styr På Ting?

      Slett
    2. Vi begynte denne uka, men ja - så langt er det i alle fall helt herlig! :) Jeg har lenge vært flink til å handle mat én gang i uka, det videreføres også nå som vi er to.

      Slett
    3. Ja, vi også har egen handledag og stort sett trenger vi ikke handle utafor det... men det hender, altså, det gjør det.

      Slett
  2. Jeg har prøvd det, men det ender opp med at mat som er kjøpt inn eller tint blir dårlig fordi jeg absolutt ikke har lyst på det dagen etter. Kanskje det er lettere for de som er to. Da kan man ikke være så impulsiv og må være forutsigbar for den andre. Men det som funker for meg, er å planlegge fra morgenen av for den dagen, og særlig om jeg tar fram noe eller begynner så smått tidligere på dagen så jeg ikke plutselig blir sulten og spiser dårlig og dyr mat av bekvemmelighet. Og så funker det å lage store porsjoner som fryses ned i biter. Så det må jeg gjører mer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant, og jeg merker også at jeg i mindre grad følger opp planer når jeg er aleine - men også trenger dem mindre. Da handler det mer om å ha tilgjengelig sunne, billige og lettvinne løsninger enn å vite akkurat hva en skal spise...

      Slett