lørdag 7. april 2012

Om Pengeprosjektet

Jeg er flink med penger. Jeg veit hvordan det er å klare meg med lite, jeg kan skvise mye mat ut av kronene, jeg har peiling. Jeg pleide å ha budsjetter for alt mulig (regnskap er en annen historie). Så trengte jeg ikke det lenger, eller, ikke like mye. Jeg begynte å bruke mer. Jeg begynte å telle mindre.

Så kom en stor utgift jeg trodde var årevis unna og halvparten så stor som den ble. Pyttsann, dette kan vi budsjettere oss ut av, ikke sant? Fram med regneark og nettbankbrikke. Gjør matten, få grepet om talla, gjør det hele håndterlig. Det er sant, det er absolutt stedet å begynne, men denne gangen fikk jeg litt bakoversveis av det jeg så:

Etter faste utgifter vil jeg ende opp med 228 kroner i måneden. Det er kanskje ikke fullt så alarmerende som det kan høres ut som, for vi har organisert økonomien vår sånn at mat i husholdninga er en fast utgift, men det er skremmende nok. Ikke minst er det skummelt når privatøkonomien ikke er som jeg trodde at den var - flink-med-penger-identiteten fikk seg noen blåmerker der.

Det finnes tiltak jeg kan gjøre for å redusere de utgiftene, og denne bloggen kommer til å handle om sånt, men det er også spennende å se på de følelsesmessige sidene av å ha trange rammer økonomisk. Dessuten liker jeg å gjøre matten - se når den krasjer med det intuitive, og når den understøtter det.

Sjøl om ikke alt vil være like relevant for alle, tror jeg at det er noe å lære her. Jeg tror vi trenger å snakke djupt og grundig om penger. Det er det jeg har tenkt å forsøke meg på her. Det er det som er pengeprosjektet.

7 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jeg kommer til å skrive mer om det seinere, men i mitt tilfelle er det 25% innad-i-husholdninga-skatt, boutgifter, telefon, månedskort til toget, barnebidrag og et par andre småting. Vanskelig å kutte i, men telefonen er et mulig sted å begynne.

      Slett
  2. Telefonen er veldig lett å kutte i! Skaff deg et abonnement hvor du har ingen faste gebyrer og masse gratis ringeminutter og sms, både Chess og Tele2 har det. :) Jeg drev på med dette når jeg var student, og jeg holdt meg for det meste lett innafor de minuttene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har abonnement med binding fram til sommeren, men etter det er det absolutt en del av planen!

      Slett
  3. Tøft av deg å gjøre dette for åpen scene. *finne seg orkesterplass*
    Er fascinert av emnet selv (av nødvendighet) og ser frem til å finne noen tips, triks og tanker rundt privatøkonomi her.
    Vil du ha innspill og idèer? Jeg har lang trening i å ikke bruke mer enn jeg har, og helst mindre - og det har sjelden vært mye å snakke om i utgangspunktet.
    Anbefaler også følgende norske blogg om simple living: http://smroesok.blogspot.com/
    (Jeg er ikke dama bak bloggen, men har hilst på henne og er inspirert av det hun gjør.)

    SvarSlett
    Svar
    1. Velkommen! Jeg håper å både ta imot og dele ut tips her. Skal sjekke ut blogganbefalinga, simple living kan overlappe godt med dette her (men gjør det ikke alltid, noen ganger handler det mer om hvite klær).

      Slett
    2. En ambisiøs og bevisst brite ved navn Mark Boyle lever uten penger, har skrevet bok om hvordan man gjør det og har startet "Freeconomy"-bevegelsen, et alternativ til dagens (r*vkjørte) økonomiske system.
      Google "the moneyless man". Jeg inspireres av det jeg leser, og deler tipset videre.

      Slett