mandag 13. august 2012

Verdien av jevnhet - huslån

Jeg er stor fan av stabilitet i økonomien - det å sørge for at jeg har omtrent like mye å rutte med hver måned gjør livet ekstremt mye lettere. Det er en av grunnene til at jeg har huskontoen min som jeg setter inn et fast beløp på hver måned - for å spre strøm og andre husutgifter ut over året.

Jeg fikk et tips nylig om at jeg kunne gjøre det samme med huslånet mitt, og det hørtes lurt ut: Jeg betaler renter og avdrag en gang i måneden. Hver gang jeg betaler, er det et gebyr på 50 kroner. 50 kroner måneden er kanskje ikke så mye, men nok til at det kunne være verdt å undersøke muligheten for å spare de 400 eller 500 kronene i året i overskuelig framtid ved å ta en kjapp telefonsamtale.

Det å betale hver måned gir en stabilitet, en jevnhet som er mye verdt - for de fleste antakeligvis langt mer enn de kronene en sparer på det motsatte. Jevnhet versus kroner ut, altså. Jeg liker jevnhet, men det er en jevnhet jeg allerede har laga meg via huskontoen, så jeg trenger ikke betale for den lenger. Vel, det trodde jeg.

Dessverre viste det seg at den jevnheten (og det å betale for den) er obligatorisk med den typen lån jeg har. Det er regler fra husbanken, blei jeg fortalt. Irriterende, men rimelig nok - om en grei andel av folka en gir lån til er folk bankene ikke våger å låne til, så skjønner jeg at den jevnheten er noe som ikke skal være lett å velge bort.

Surt for meg, men ikke veldig surt. Det hele kosta meg under tolv minutter av dagen min, og det kunne ha gitt en god gevinst dersom det hadde fungert. Jeg skal ikke bare gjøre ting jeg veit at funker her. Det er vel så viktig å prøve meg fram litt, teste muligheter. Hvis jeg hadde stoppa hver gang jeg ikke var 100% sikker på noe ville det ikke blitt mye til pengeprosjekt.

2 kommentarer:

  1. Kan du be om å betale kvartalsvis i stedet? Da sparer du 8 gebyr i året.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, dessverre - jeg får ikke lov til noen form for ujevnhet i det hele tatt. Tolv innbetalinger per år er eneste mulighet.

      Slett