tirsdag 26. februar 2013

Kortvarige spareprosjekter

Jeg ser stadig flere pengebloggere som regner spareraten i prosent som et av De Viktige Talla i privatøkonomien, nå sist på The Simple Dollar. Det er for all del en god idé, jeg liker å kunne si at jeg sparer 23% av det jeg får inn, og det er et tall som sier en hel masse om økonomien min - gitt at vi skiller mellom sparing og sparing, det vil si, framtidssparing og det å spare til noe.

For å si det sånn: Dersom en familie sparer til å kjøpe seg en unødvendig fancy bil som ved bruk raser i markedsverdi er det ikke egentlig en investering i framtidig økonomisk robusthet. Dersom de derimot sparer til å betale ned boliglånet raskere eller stikker penger i madrassen er det antakeligvis det.

Men det viktigste er hvor mange av de pengene som går til Framtida - til å gjøre økonomien minimalt sårbar for livet på forskjellige vis, i mitt tilfelle ved hjelp av buffer, helsekonto, huskonto og, på sikt, nedbetaling av huslån. Likevel har jeg akkurat nå tatt meg råd til å spare opp til et par luksuser, siden det er grunnleggende orden på pengene.

- Bufferkontoen har 21 000 kroner på seg, samt litt etter renter. Det er et helt greit nivå som jeg om noe skulle gå skeis kan leve på en fire måneders tid.

- Helsekontoen har rett over 8000. Det var 10 000 der på et tidspunkt, men mange helseutgifter på en gang skjedde, noe som jo er akkurat den typen situasjoner helsekontoen finnes for. Planen er å bruke så lite som mulig penger fra den, og dersom den vipper under 5 000 avbryte andre spareprosjekter for å bygge den opp til 10 000 igjen.


Så hva er disse spareprosjektene jeg vil ha?

Mål 1: Sykkel. Jeg har pinglete bein, og sykkel med hjelpemotor gjelds bare som et hjelpemiddel for fritid og ikke transport, så derfor får en det bare om en er under 25. Altså må jeg betale sjøl eller være sykkelløs. Jeg har hatt en sånn en før, og veit hva jeg får ut av det - dette er en lur ting å bruke penger på. Den jeg har sett meg ut koster 8500.

Mål 2: En sommerleir som skjer i Storbritannia annahvert år. Deltakelse for meg og barnet, litt reisepenger, samt reise med tog vil komme på om lag 9000 til sammen. Om det blir pengetrangt er flybillettene billige, men jeg vil virkelig helst få til å toge.

Den vanlige spareraten min er 3000 i måneden. På en konto for mål 1 har jeg rett over 4000 kroner. Det vil si at jeg regner med å være i mål med det i slutten av mars.

Deretter kan jeg gå løs på mål 2. Det tar forhåpentligvis akkurat tre måneder, men i verste fall har jeg litt slingringsmonn. I løpet av denne tida burde jeg også sette opp et sparesystem som gjør at vi slipper å bruke langtidssparinga på dette om to år igjen. 

Når disse to prosjektene er over omtrent midtsommers blir det tilbake til å prioritere langtidsmåla. Før det håper jeg å lage et system for å drive korttids- og langtidssparing parallelt, men det får bli sin egen bloggpost.

Jeg tror begge disse spareprosjektene er gode valg for meg nå, men jeg må passe meg for å tro at det er det samme som å legge penger i framtida. Det jeg legger i framtida med disse spareprosjektene er en sykkel og en viktig opplevelse, verken mer eller mindre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar