tirsdag 19. mars 2013

Skinnegang

Jeg har snakka om mål. Jeg har snakka om korttidsmål, både å få en grunnleggende orden på økonomien (check), et par kortvarige spareprosjekter, og langtidsmåla: Å ha penger å bruke på boligen der det trengs, samt etter hvert å nedbetale huslånet - det er jeg forresten i ferd med å hamre ut en plan for, mer om det seinere. Samtidig akter jeg å holde meg sjøl med denne luksusen (8% av inntekt, 25% av sparing). Jeg har til og med streifa borti hvor jeg vil med det hele. Likevel mangler det en bit: Har jeg virkelig lyst til å være tvunget til å holde på med dette styret for å holde orden på økonomien min?

De andre måla er konkrete og fine, de, men jeg har et litt vagere ett også: Jeg vil ha et system der ting blir bedre, ikke verre, om jeg bare lar ting gå av seg sjøl uten å forandre noe særlig. Det skal rulle og gå og forbedre økonomien min uten at jeg egentlig gjør noe - anna enn å leve litt under evne (dersom det er mulig å leve under evne når en har gjeld, da).

Det er meninga at pengeprosjektet mitt skal kreve lite vedlikehold, og jeg er i ferd med å bygge et system som sørger for det. Ved hjelp av autotrekk går pengene dit de skal når de kommer inn. Jeg har nettopp endra kontonummeret for utbetalinger hos skatteetaten sånn at de pengene går rett inn på helsekontoen, og det gjør forhåpentligvis at jeg ikke trenger å gjøre noe mer med den kontoen. Reiser, kurs og den slags tidligere nevnte luksus sparer jeg også til via autotrekk.

Vedlikeholdsdelen er enkel: Jeg går i nettbanken hver mandag for å betale regninger og trykke OK på efakturaer. Nå og da tenker jeg over om noe trenger å endres, eller hva jeg skal gjøre med løse tråder så de ikke lenger er løse tråder, eller hva jeg skal gjøre når neste mål er nådd. Det er det. Alt anna er valgfritt, så mye jeg rekker, gidder eller har lyst til.

Pengedelen av livet skal helst gå på skinner. Dersom jeg ikke gjør noe spesielt skal økonomien litt etter litt bli bedre. Det er et hovedmål for pengeprosjektet. Jeg føler at jeg begynner å nærme meg akkurat det. Tro om det samme kan gjøres for andre områder av livet også? Jeg har noen erfaringer som tyder på at det kan det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar