tirsdag 12. juni 2012

Mål og planer

Ikke forvent all verdens aktivitet her den neste uka, hjemmeeksamen tar det meste av tankekraft, og sånn skal det være. Men dette måtte jeg skrive ut av systemet.

De siste par åra har jeg klart å spare 1500 i måneden. Jeg har trodd at jeg måtte gi opp det dersom helsekontoen blei skrapt tom, men jeg står igjen med litt penger på den, så det kan hende jeg kan fortsette i samme leia. Dermed er det muligheter for mer enn hånd til munn: Nå som jeg veit mer om hvor jeg står økonomisk har jeg følgende mål for den overskuelige framtid.

- Mål 1: Gjenreise bufferkontoen. Den inneholder i skrivende stund nøyaktig null kroner. Jeg vil ha 20 000 kroner på den. Det tilsvarer snaue to månedsinntekter. Det vil ta rett over et halvt år dersom jeg kan spare 1500 i måneden OG får tilbake så mye på skatten som det ligger an til. Haka er at dette forutsetter at jeg ikke bruker mer penger på medisiner og den slags enn det er på helsekontoen ELLER at jeg klarer å dekke helseutgiftene medisinene fra den heller magre brukskontoen min. Hvis ikke kan det komme til å gå saktere. Men altså, strategi for mål 1: Sette av 1500 kroner og alle ikke-øremerka ekstrainntekter til jeg har 20 000 på bufferkontoen.

- Mål 2: Videreføre helsekontoen. Den har etter takbetaling og medisinkjøp 3500 kroner på seg. Det er ikke all verdens. For å ikke bruke bufferkontoen hver gang jeg har en større helseutgift (briller, tannlege, legetimer i trange tider, alle medisinene på en gang). Så når jeg er i mål med bufferkontoen, kommer helsekontoen. Jeg er ikke helt klar på hvordan det er best å sette mål for den (tips? kommentarfelt!), siden den kommer til å brukes underveis også. Akkurat nå tenker jeg på å la den ende opp med tusen kroner for hver måned jeg har igjen av studiene - 24 000 nå, men mye mindre innen jeg kommer så langt. For å oppnå mål 2: Når bufferkontoen har 20 000 på seg, går sparinga til helsekontoen i stedet for bufferkontoen.

Det er vanskelig å beregne akkurat hvor lang tid disse to tinga vil ta. Hvor fort jeg kommer dit kommer an på flere ting, som hvor mye mindre barnebidrag jeg kommer til å måtte betale, hvor mye jeg klarer å kutte i andre utgifter, og om jeg skulle klare å få litt inntekter. Uansett hvor lang tid det tar: Hovedpoenget må være å fortsette å bruke lite penger på tull fram til jeg har den tryggheten jeg trenger økonomisk. Og jeg har da mål ut over trygghet også.

13. juni: Redigert for å rette opp en idiotfeil.

4 kommentarer:

  1. Hmm... 1500 kroner i månaden blir vel ikkje tjue tusen på eit halvt år? På min kalkulator kjem det på litt over 13 månader.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her har det gått fort i svingene, det vil ta litt over et halvt år dersom jeg får tilbake det jeg tror jeg gjør på skatten. Takk for at du sier fra!

      Slett
  2. Å klare å spare 1500 kroner måneden når 20 000 tilsvarer snaue to månedsinntekter er bra. :) Jeg er også i ferd med å bygge opp bufferen min igjen etter restskatt-krav. For min del føles ikke 20 000 som nok på en slik bufferkonto - det er nok til en måned og en uke med faste utgifter, maksimum.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror ikke 20 000 ville vært nok for meg heller om det ikke var for at eventuelle hvitevarer som dør går fra huskontoen, og at vi alltid har litt ekstra på felleskontoen som matutgiftene går fra.

      Slett