onsdag 6. juni 2012

Å gjøre matten

Ikke for å være et ekko fra en karakter fra en ungdomsbokserie, men pytt: Dess eller Desdemona fra Midnighters klager gjennom tre bøker, så jeg synes jeg må få lov jeg også - hvorfor i alle dager gjør ikke folk matten?

Ikke at jeg bestandig gjør det. Når jeg lar det være, er det oftest fordi jeg tror jeg veit så innmari godt hvordan ting forholder seg. Men det viser seg gang på gang at jeg bommer. Da jeg anslo at bankgebyrene mine lå på kanskje førti kroner i måneden bomma jeg - det viste seg å være over seksti prosent mer enn jeg trodde. Da jeg bestemte meg for å regne på hvor mye timebetalinga ville være ved å bytte bank hadde jeg ikke gjort noen gjetning, men jeg hadde en følelse av at det bestemt måtte lønne seg. Det stemte, det, men at det gitt at jeg blei i ny bank i fem år og brukte fire timer på research, flytting og tilpasning skulle bli ei timelønn på over en tusenlapp kom som nok av en overraskelse til at jeg regna på det to ganger til sånn for sikkerhets skyld.

Til tross for alt dette tenker jeg stadig at jeg har et intuitivt grep om penger. Joda, kanskje jeg har et over snittet godt grep om tinga, men det er i så fall ingen grunn til å droppe matten: Det viser seg at når jeg stoler for mye på magefølelsen lurer jeg meg sjøl igjen og igjen. 

Forstå meg riktig, jeg tror det er nyttig med denne intuisjonen, men den må skjerpes. Hvis jeg jevnlig regner ut 25% av noe, et enkelt nok regnestykke med de fleste tall, så vil jeg ha lettere for å få rett når jeg regner det ut. Dersom jeg jevnlig regner ut mer komplisserte ting vil jeg bli bedre på å anslå tall som likner på det jeg har erfaring i å regne ut. Det er neppe en dårlig idé å bruke magefølelsen noen ganger, men det er lurt å noen ganger gjøre matten også.

Så om jeg handler på prosentsalg, bruker jeg alltid kalkulator, med mindre jeg kan lande på nøyaktig hva prisen er ved hoderegning. Når jeg kjøper noe på nett... vel, det er en egen bloggpost, men poenget skulle være klart nok: Gjør matten, sjøl om du tror du ikke trenger det. Det finnes overraskelser der for de fleste av oss.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar