mandag 8. juli 2013

Bonuspenger: Jeg trenger (og lager) en strategi

Det har vært travelt. Det har vært eksamen, bryllup og hvetebrødsdager/komme-seg-etter-bryllupet-tid. Men nå er jeg forhåpentligvis i gang igjen og kan fortsette min noen-lunde-ukentlige pengeblogging. 

--------------

Jeg har gjort en tabbe av det litt merkelige slaget, og jeg har gjort den så lenge pengeprosjektet har vart: Jeg har riktignok hatt en plan for over 90% av det som kommer inn på kontoen min så lenge det er faste inntekter. Overraskende penger, derimot, har jeg ikke hatt noen plan for.

Så hva har jeg gjort når jeg har fått andre penger? Alt for ofte ingenting: Pengene har kommet inn på hverdagskontoen og ikke blitt flytta videre til andre kontoer. Fra hverdagskontoen har de forsvinni litt etter litt uten at jeg er helt sikker på hva de har gått til. Kjenner jeg meg sjøl rett er det en tekopp her og en tekopp der som gjør det.

Unntaket er når det er store penger. Da jeg fikk tilbake på skatten i fjor sommer, for eksempel, dytta jeg mange av de pengene rett på bygging av buffer. Det var lett fordi det var planlagt, jeg visste at de kom. Noen ganger har jeg tatt gode valg ellers også. Noen hundrelapper jeg lånte bort til ei venninne før pengeprosjektet starta ba jeg henne sette inn på helsekontoen, for eksempel. Men det har hele tida forutsatt at jeg tenker meg om, og systemet mitt skal være mulig å kikke på dann og vann og ellers glemme.

Mindre beløp har dessuten fått lov å bare forsvinne. Det går jo ikke an. Sjøl om det ikke er så ofte at det dukker opp overraskelsespenger så tror jeg det er lurt å ha et system for det. Faktisk tror jeg det er såpass lurt at jeg har satt opp en plan bare for å ha en regel å handle etter så jeg ikke skal få for mye hovedbry - så kan den heller endres dersom jeg kommer på en bedre måte å gjøre det på.

25%: Til felleskontoen.
20%: Til helsekontoen.
20%: Til "fritt fram"- kontoen
35%: Til investeringskontoen

Så om jeg skulle få 2000 dumpende inn skal jeg enn så lenge sette over 500 til felleskontoen, 400 til helsekontoen, 400 til fritt fram-kontoen og 700 til investeringskontoen. (Penger jeg har fått for å bruke til noe bestemt er så klart unntatt, ellers ville det blitt bare rot.)

To av disse kontoene er nye. Fritt fram-kontoen er som navnet tyder på en konto med penger å bruke til hva-som-helst. Det er en fin ting å ha noen ekstra frie midler, men det har ikke vært plass til å prioritere det i systemet så langt. Nå, derimot, har jeg en fritt-fram-konto - og jeg veit at sjansen for at de pengene blir sølt bort er liten siden de faktisk må flyttes dersom jeg trenger noe derfra.

Investeringskontoen: Jeg har også oppretta en investeringskonto. Nei, jeg skal ikke bli aksjehandler, jeg skal drive litt god, gammeldags fondssparing med faste trekk (mer om det seinere) - og ha et sted å plassere overraskende penger. Jeg var usikker på om jeg heller skulle kaste penger på boliglånet mitt. Hva som i reine tall er best veit jeg ikke, men jeg veit at det blir vanskelig å gjøre regning med det om jeg putter penger i huset litt her, litt der. Så nok en midlertidig avgjørelse - jeg gjør ikke det. Rett og slett.

Jeg tror denne fordelingsnøkkelen kommer til å være bra - og jeg har fått sløsepenger som jeg kan bruke på akkurat hva jeg vil - men siden de bor på en egen konto får jeg ikke brukt dem uten å være bevisst på at jeg gjør det. Herlig. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar