lørdag 27. juli 2013

Fra korttidssparing til langtidssparing

Jeg er ferdig med korttidssparinga! Etter å ha kjøpt elsykkel i april har jeg nå betalt for både sommerleir og togreise dit for meg og vesla mi. Jeg hadde en plan B - å fly - men jeg håpa inderlig at jeg slapp, og det gjorde jeg jammen også. Hurra!

Det betyr at jeg endelig kan begynne med langtidssparing igjen. Det har vært verdt det å få til disse to tinga, og jeg tror det er fint for spareviljen å føle seg litt premiert, men fra nå av skal bare en liten del av sparinga mi være korttidssparing, og resten skal gå til virkelig sparing - langtidssparing.

Langtidssparinga består av flere deler:

1. Vi har økt "husleia" vår med 500 kroner i måneden. Før betalte vi 4500 hver, nå er det 5000. Dette er for å ha bedre likviditet til boligoverraskelser. Som lesere som har vært med hele veien har fått med seg er det noe som kan knekke økonomien, eller i hvert fall komme farlig nær.

2. Annahver uke trekkes automatisk 1200 kroner til BSUkontoen min. Det betyr at jeg ikke vil få fylt kvota helt dette året, men at jeg neste år har mer enn nok til å gjøre akkurat det.

3. Fondssparing. 300 kroner annahver uke, spredd over ymse etikkmerka indeksfond. Her veit jeg ikke helt hva jeg driver med enda, men jeg veit at denne sparinga burde være en liten del av sparinga mi nå, ikke en stor - det viktigste er fortsatt likviditetsbygging.

Det betyr at jeg nå sparer 3500 kroner månedlig i tillegg til korttidssparing - litt mer, i praksis, på grunn av de trekkene som går annahver uke. Det er som alltid litt vanskelig å vite om jeg har en riktig fordeling, men jeg minner meg sjøl om at denne fordelingsnøkkelen kan forandres dersom jeg lærer mer underveis.

Og det gjør jeg nok.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar