tirsdag 23. april 2013

Bloggbursdag!

Tenk, jeg har holdt på med pengeprosjektet i over et år! Da er det vel tid for oppsummering. Hva har jeg fått til på det året? Og hva overraska meg mest?


Fase 1: Usikkerhet og faste kutt

Jeg innså at jeg hadde et pengeproblem. I begynnelsen var det en lett panisk redusering av faste og nesten-faste utgifter. Jeg halverte telefonregninga mi, fikk sendt det skjemaet jeg hadde utsatt, og ikke minst bytta bank. Tanken bak å redusere faste utgifter er at sjøl om noen av beløpene kan virke små, så er det penger spart hver eneste måned i overskuelig framtid. Det er dette som skapte det handlingsrommet jeg har nå.

Jeg kutta ut te mellom forelesninger, og snack og mat på Blindern ellers - denne typen vaner er skrekkelig dyre sjøl når det ikke er hver gang, og det var ikke noe stort offer så snart jeg hadde fylt bokskapet mitt med alt jeg trengte. Jeg tok meg også kraftig sammen når det gjaldt bøker - først nedla jeg totalforbud mot nye innkjøp, men etter en stund satte jeg av 100 kroner i måneden til bøker, for jeg er sånn skrudd sammen at uten et lite bokbudsjett blir jeg visst desperat og ulykkelig, og da blir det vanskelig å opprettholde på sikt.


Fase 2: Gjenoppretting av sikkerhetsnett

Hele fase 1 foregikk uten at jeg egentlig visste akkurat hvordan situasjonen var. Enda hadde jeg mange penger, jeg bare visste at mange av dem måtte brukes, og akkurat hvor mange var ikke råd å si. Det blei alt, nesten. Det vil si, helsekontoen tømtes nesten, bufferkontoen helt, og det meste av det jeg hadde stående på hverdagskontoen og huskontoen gikk også med. 

Så gikk jeg løs på å bygge opp bufferkontoen igjen. 1 500 kroner i måneden først, så 3 000, da skjemautfyllinga bar frukter. Også det jeg fikk tilbake på skatten, da.

Da bufferen hadde 20 000 på seg gikk jeg over til å fylle helsekontoen. Da den var full satte jeg av et halvt års sparing til korttidssparing (jeg er litt over halvveis i den nå).


Fase 3: Bolig

Det som kommer til å skje nå er antakeligvis mye bolig, både sikkerhets-nett og nedbetaling av gjeld. Og antakeligvis mer synsing og undersøkelser og mindre så-mye-har-jeg-nå - fordi ting stort sett går etter planen.


Også mat

Det jeg ikke har gjort er å se på matutgifter. Det betyr ikke at jeg ikke har gjort endringer: Mer strukturerte handleturer, en større omkalfatring av kjøleskapet, og noe netthandel. Vi har sikkert redusert matutgiftene våre også, men matten på akkurat det har det vært litt styrete å ta. Likevel, det kommer sikkert mer om mat etter hvert. 


Og overraskelsen?

Jeg hadde trodd det hele skulle være mye vanskeligere. Det ser vanskeligere ut fra utsida enn det er i virkeligheta, skjønner jeg. En bit av meg tenker at om dette går så greit, hvorfor kan jeg ikke bare stramme inn enda mer? Men mer innstramming tror jeg bare ikke går. Derimot har jeg planer om å gå gjennom huskontoen for å se om det går an å redusere noen av de faste utgiftene som går derfra ytterligere. Det går alltids an å endre noe.

Men hovedsaklig skal jeg bare holde meg på sporet. Det er ikke så vanskelig det heller, om sporet er bra nok. Og det er det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar